Riaditeľ AFF Peter Nágel: Aké filmy z Berlína?

Počas víkendu ukončený 64. Berlínsky filmový festival opäť spoľahlivo rozvíril diskusie prítomných novinárov i profesionálov nad úrovňou vybranej kolekcie ostrosledovanej súťaže o prestížnych „medveďov“. Kým pred rokom riaditeľ Dieter Kosslick (kontrakt má do roku 2015) odrážal kritiky ohľadom nebývalého množstva snímok z východoeurópskeho regiónu, keď v súťaži boli zastúpené Poľsko, Rusko, Rumunsko, Bosna a Hercegovina, a dokonca aj Kazachstan (určite si spomeniete na víťaza minuloročného Art Film Festu Hodiny harmónie režiséra Emira Baigazina), ale hostiteľskej krajine sa ušlo iba jedno miesto. Tohtoročný plebiscit priniesol úplne obrátené garde – ani jeden film z východnej časti kontinentu, zato Nemecko našlo zastúpenie v štyroch pôvodných a ďalších troch koprodukčných projektoch. Ani to však nestačilo, aby sa domáci filmári tešili z najvyššieho ocenenia (naposledy pred 15 rokmi Fatih Akin za snímku Proti múru). Dve snímky však určite stoja za to, aby sme sa pokúsili ich uviesť už na najbližšom Art Film Feste. Veľký ohlas i uznanie získala Krížová cesta, kde dospievajúca hrdinka sa zmieta medzi fanaticky veriacim najbližším okolím a normálnym svetom. Film ocenený Strieborným medveďom za scenár má originálnu štruktúru a pôsobivý výraz, nie nepodobný rukopisu Ulricha Seidla. Zaujala i dokumentaristicky ladená snímka Jack, ktorá rozpráva strastiplný príbeh chlapčenských súrodencov vyrastajúcich bez otca, z ktorých starší chlapec zvolí svojskú záchranu brata, keď pochopí, že na matku sa nemôže spoľahnúť.
   V multietnickom Berlíne sa už tradične darí filmárom z Číny. Zo Zlatého medveďa sa tešil Diao Jinan za skvelé prepojenie sociálnej drámy s napínavou kriminálkou pod názvom Čierne uhlie, tenký ľad (hlavný predstaviteľ Liao Fan bol ocenený za najlepšieho herca). Ďalší z čínskych zástupcov Ning Hao, síce vyšiel naprázdno, ale jeho príťažlivo a pôsobivo realizovaný neowestern Krajina nikoho sa nepochybne stane vyhľadávanou atrakciou nasledujúcich festivalových prehliadok.
   Naprázdno neodišli ani dvaja zástupcovia americkej nezávislej kinematografie. Pokým Grandhotel Budapešť (Veľká cena poroty), ďalšia zo svojráznych komédií Wesa Andersona, príde už v marci do tuzemskej distribúcie, originálna snímka Richarda Linklatera Chlapčenstvo (Medveď za réžiu) sa podobného uvedenia asi tak skoro nedočká. Dôvod? 164-minútová stopáž a až príliš „obyčajný“ dej pre mainstreamového konzumenta.
   A ešte aspoň zmienka o najplaudovanejšom titule berlínskej súťaže, hoci porota ho absolútne prehliadla. Nórsky režisér Hans Petter Moland a švédska hviezda Stellan Skarsgard vytvorili už spolu niekoľko filmov (napríklad ich Správny chlap patril k diváckym hitom AFF 2010). Ich najnovší opus Poradie zosnulých je znova vynikajúcou čiernou komédiou a výbornou správou pre nás je, že film bol veľmi promptne zakúpený do slovenskej distribúcie.
  Berlínsky festival nie je len hlavná súťaž. Niekoľko pozoruhodných filmov sa objavilo aj v ďalších sekciách a my už na ich prípadnom uvedení na júnovom AFF, samozrejme, pracujeme.