O Modrého anjela zabojujú snímky zo svetových filmových festivalov

Neobyčajné ľudské osudy z rôznych kútov sveta spracované do výnimočných filmov budú dominovať Medzinárodnej súťaži hraných filmov blížiaceho sa 22. ročníka Art Film Festu, ktorý sa uskutoční od 21. do 27. júna 2014 v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne. O festivalovú trofej, Modrého anjela, sa bude v najdôležitejšej a divácky najsledovanejšej sekcii festivalu uchádzať 11 diel talentovaných režisérov.

„Pre tohtoročnú súťaž som videl približne 150 filmov. V mnohých prípadoch išlo o náročnú voľbu, pretože už dávno neplatí, že by diela začínajúcich filmárov boli menej kvalitné. Naopak, dnes aj tie najvýznamnejšie svetové prehliadky oceňujú takýchto filmových tvorcov a ich diela sú veľkým lákadlom pre publikum. Viaceré z vybraných súťažných filmov získali vo svojich kategóriách najvyššie pocty na festivaloch v Benátkach, San Sebastiane, Sundance alebo Cannes,“ povedal riaditeľ Art Film Festu a zostavovateľ súťaže Peter Nágel.

Aj preto bude zaujímavé sledovať, či sa im dostane rovnaké prijatie a ocenenie aj u slovenských divákov a 5-člennej medzinárodnej poroty v zložení: slovenský režisér a producent Mátyás Prikler, afganská divadelná a filmová herečka Wazhma Tota Khil, český  režisér Radim Špaček, maďarský režisér Szabolcs Hajdu a rumunský divadelný a filmový herec Răzvan Vasilescu.

Slovenskú premiéru bude mať v súťaži Art Film Festu česko-francúzsky film oceňovaného scenáristu a režiséra Petra Václava Cesta ven, s ktorým sa česká kinematografia po 16 rokoch vrátila na scénu festivalu v Cannes. Trpký príbeh mladej rómskej ženy, ktorá bojuje o obyčajný šťastný život, uviedli vo svetovej premiére v sekcii nezávislých filmov L´ACID v Cannes, kam sa dostalo len 9 titulov zo stoviek snímok z celého sveta. Od 26. júna bude Cesta ven v slovenskej kino distribúcii.

Festivalovým priaznivcom sa v súťažnej sekcii predstaví aj americko-kensko-somálska snímka Rybolov bez sietí/Fishing Without Nets 27-ročného amerického režiséra a scenáristu Cuttera Hodiernea, pocteného v januári v Sundance Cenou pre najlepšieho režiséra. Napínavá psychologická dráma rozpráva príbeh mladého zásadového muža, ktorý chce zabezpečiť rodinu, a preto sa pridá k somálskym morským pirátom. Film, nakrútený vo východnej Afrike so somálskymi nehercami, umne spája víziu veľkolepého akčného trileru s kvalitami artového diela.

Tiež z Afriky pochádza príbeh tanzánsko-nemecko-talianskeho filmu Biely tieň/White Shadow izraelského režiséra a scenáristu Noaza Desheho, ktorý sa pri ceste na „čierny kontinent“ dozvedel o lovení albínov a rozhodol sa o tejto tabuizovanej téme nakrútiť film.  Posledné desaťročie sú totiž albinotickí černosi v Tanzánii, Kongu a Keni ľudskými terčami a kmeňoví čarodejníci ponúkajú veľké sumy peňazí, aby získali časti ich tiel pre magické obrady. Toto je kronika o Aliasovi, prenasledovanom albinotickom chlapcovi, na ktorého hlavu je vypísaná cena. Režisér získal na festivale v Benátkach za svoj prvý hraný film ocenenie Luigiho De Laurentisa za najlepší debut .

S oceneniami z festivalu v Benátkach prichádza na Art Film Fest aj britsko-taliansky film Tichý život/Still Life režiséra a scenáristu Uberta Pasoliniho. Za hrdinu si vybral zamestnanca pohrebníctva, ktorý je zodpovedný za pochovávanie ľudí, čo nemajú žiadnych príbuzných. Snaží sa im poskytnúť dôstojnosť a s tým sa ujme aj ďalšieho „klienta“. V jeho byte však objaví stopu, ktorá naznačuje, že nebol na svete celkom sám a rezervovaný úradník vníma svoje pátranie ako duchovnú cestu. Tichý život bol uvedený v sekcii Horizonty v Benátkach, kde získal niekoľko ocenení, vrátane najlepšieho filmu a réžie.

Na okraj spoločnosti zachádza aj nórsky film List kráľovi/ Letter to the King režiséra kurdského pôvodu Hishama Zamana. Najlepší škandinávsky film roka 2014 ukazuje v mozaikovitom príbehu skupinu niekoľkých utečencov na výlete do Osla. Je to deň, kedy si môžu napraviť minulosť a zdôvodniť novú budúcnosť. Mladý muž, skôr ako bude deportovaný, si chce u bývalého zamestnávateľa vyzdvihnúť plat, majster bojových umení hľadá prácu, mladá žena má túžbu po pomste. A 83-ročný Mirza nesie so sebou list adresovaný nórskemu kráľovi, aby splnil jeho posledné želanie. Talentovaný nórsky tvorca sa ocitá v súťaži Art Film Festu po druhýkrát, minulý rok festival uviedol jeho debut Pred snehom.

Intímny vzťah medzi matkou a jej dospievajúcim synom zobrazil vo filme Sendvičový klub/Club Sandwich mexický režisér a scenárista Fernando Eimbcke. Sleduje Palomu a jej 15-ročného syna Hectora, ktorý na spoločných prázdninách v prímorskom letovisku stretáva dievča, s ktorým zažíva prvé dotyky lásky a sexuality. Intenzívny a zvláštny vzťah s matkou sa narúša a Paloma zažíva ťažké časy. Mexická hviezda nezávislých filmov bravúrne demonštruje svoj smutno-smiešny štýl na pôdoryse puberty a strachu z odlúčenia. Za tretí hraný film získal v San Sebastiane Striebornú mušľu pre najlepšieho režiséra.

Z rodinného prostredia vychádza aj austrálska snímka 52 utorkov/52 Tuesdays režisérky Sophie Hyde. Na plátna prináša tínedžerku Billie, ktorej matka sa rozhodne pre zmenu pohlavia. Veľmi blízky vzťah medzi dcérou a matkou sa zmení a Billie začne tajne skúmať vlastnú identitu a sexualitu s dvoma staršími spolužiakmi, testujúc limity vlastnej sily, túžby a nezávislosti. Za hraný debut 52 utorkov, uvedenom tiež v Sundance, získala Sophie Hyde Cenu za réžiu v sekcii svetových filmov, a následne v Berlíne vyhrala súťaž Generation 14plus.

O hlavnú cenu Art Film Festu sa uchádzajú aj čilsko-francúzska snímka Zabiť človeka/To kill a Man režiséra a scenáristu Alejandra Fernándeza s Veľkou cenou poroty zo Sundance a s Cenou KFN v Rotterdame, kazašský film Vlastníci/The Owners režiséra a scenáristu Adilkhana Yerzhanova, ktorý mal premiéru v oficiálnom výbere na tohtoročnom Cannes, venezuelsko-peruánsko-argentínsko-nemecký film Pelo Malo – nanič vlasy/Pelo Malo režisérky a scenáristky Mariany Rondón, ktorý získal Zlatú mušľu za najlepší film na festivale v San Sebastiane a Cenu FIPRESCI na MFF v Solúne.

Ako posledný titul sa do súťažnej kolekcie podarilo získať ukrajinský film Klan/The Tribe režiséra a scenáristu Myroslava Slaboshpytskiyho, ktorý výrazne zaujal na nedávnom festivale v Cannes, kde bol vybratý do Týždňa kritiky a získal tri ocenenia vrátane Grand Prix. _______________________________________________________________
Art Film Fest 2014 – 22. Medzinárodný filmový festival Trenčianske Teplice/Trenčín
Organizátori: ART FILM, n.o., FORZA, a.s.
Spoluorganizátori: Mesto Trenčianske Teplice, Mesto Trenčín, Kúpele Trenčianske Teplice
Festival sa koná pod záštitou a s finančnou podporou predsedu vlády Slovenskej republiky
Festival finančne podporil: Audiovizuálny fond

Hlavní reklamní partneri: Slovenská elektrizačná prenosová sústava, SLOVNAFT, AquaCity Poprad, cestovná kancelária Hydrotour
Oficiálny prepravca: Hyundai
Logistický partner: DHL
Cinepass pre študentov len za 5 EUR prináša: Prvá stavebná sporiteľňa
Reklamní partneri: DWC Slovakia, SEVITECH, LGM, Nadácia SPP, ČEZ Slovensko, Slovak Telekom
Oficiálni dodávatelia: SUNwines, Moët, Mattoni, Gigacomputer, Barzzuz, ad one, AVI Studio, Print Hall, Dendra, Tuli
Hlavní mediálni partneri: Rozhlas a televízia Slovenska, Rádio FM, Pravda
Mediálni partneri: Film Europe Channel, Central Europe Television, Rádio Anténa, Rádio Beta, zoznam.sk, Eurotelevízia, Forbes, OK!, Kam do mesta, GONG SK, Film.sk, webnoviny.sk, BigMedia
Partneri: Európska komisia – zastúpenie na Slovensku, Slovenský filmový ústav, hotel Flóra, Ministerstvo obrany Slovenskej republiky, ŽSD Slovakia, Slovenská agentúra pre cestovný ruch, CzechTourism Slovensko, Trenčiansky samosprávny kraj, Asociácia slovenských filmových klubov, AutoCont SK, Slovanet, Penzión Baske, Contest, Esterle&Esterle, Kinoservis, Cinemax, lampART, ProtoWay – www.neodcp.com, Kursalon Trenčianske Teplice, Spicybrown, Poľský inštitút v Bratislave, Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave, Talianske veľvyslanectvo v Bratislave, Švédske veľvyslanectvo vo Viedni, Veľvyslanectvo Španielskeho kráľovstva, Francúzsky inštitút na Slovensku,  Veľvyslanectvo Fínska v Bratislave, Maďarský inštitút v Bratislave, Midpoint, Character