LokalFilmis, bratm!

Na svete je tretí slovenský celovečerný animovaný film! Po Kubalových animáciách, ktoré vznikli ešte za socializmu (Zbojník Jurko, 1976 a Krvavá pani, 1980) je LokalFilmis (2015) prvým kapitalistickým filmom.

Pointou úspechu projektu Lokal TV, z ktorého LokalFilmis vychádza, je vybudovanie značky. V roku 2002 vznikla úspešná rozhlasová reklama s postavičkou Pištu Lakatoša v podaní Mariána Čekovského. Jakub Kroner v roku 2010 ešte počas štúdia animácie na VŠMU doplnil audio nahrávky animovaným obrazom a prvé video si „zarobilo“ viac ako milión videní na internete. Pribúdali ďalšie a Kronerovi sa ozval jeden z mobilných operátorov.

Neskôr dostal príležitosť od komerčnej televízie, aby pripravil animovaný sitcom pre dospelých. K už vytvoreným postavičkám, napríklad vymyslenému Pištovi Lakatošovi a paródii na rapera Rytmausovi, pribudli teenageri so školskými úlohami z žurnalistiky. Fragmentárne skeče prepojili ústredným príbehom. V rokoch 2011 – 2012 odvysielala televízia osem satirických častí parodujúcich aktuálne dianie v slovenskom šoubiznise.

Pre komerčnú televíziu bol však humor Lokal TV príliš vulgárny a podpásový. Projekt sa plne presťahoval na internet, kde pokračuje nielen pôvodný seriál Lokal TV, ale vyprofilované miniseriály tu majú aj staré i nové postavičky.

Napokon pristúpil Kroner so štábom k výrobe celovečerného filmu. Celú produkciu LokalFilmis si Kronerovo InOut Studio finančne pokrylo samé. Na film si zarobili postavičky Lokal TV. A to je jeden z hlavných dôvodov, prečo je práve LokalFilmis tým prvým porevolučným animovaným filmom. InOut Studio má výborné marketingové stratégie a presne zacieľuje produkciu.

Ústredným príbehom LokalFilmisu je napĺňanie starého cigánskeho proroctva o vyvolenom Rómovi, ktorý zmení svet. Narodí sa Rytmaus manipulovaný Molochom. Rytmausove sebavedomie i popularita vo svete rapu rastú, a tak sa rozhodne kandidovať za prezidenta. Má však výrazného protikandidáta – Pištu Lakatoša. Napĺňanie proroctva naberá zvláštny smer…

Na záver treba spomenúť ešte ten hlavný tvorivý postup, ktorý priniesol do projektu Marián Čekovský. Je ním improvizácia. Na začiatku je zvuk – improvizovaný dialóg dabingových hercov, na ktorý sa neskôr animuje obraz. Tak ako celý projekt vznikol, rovnako improvizovane pokračuje.

Eva Šošková
Katedra audiovizuálnych štúdií VŠMU